/*Blog module replace 'read more' text*/

Dobozos core banki rendszerek kiválasztásának főbb kérdései

MINDSPIRE BLOG

Kövesse a MINDSPIRE közösségi oldalait!

Bevezetés

Az előző posztban a core banki rendszerek kiválasztásáról írtam általánosságban, illetve a saját fejlesztésű megoldások alapvető feltételeit és kérdéseit tekintettem át.

A továbbiakban azokról a szempontokról írok bővebben, amelyek egy dobozos pénzintézeti számlavezető rendszer kiválasztása során számomra kulcskérdésnek bizonyultak.

A lehetséges core banki rendszerek szállítóinak azonosítása

Mindenekelőtt fontos, hogy minden releváns megoldást sikerüljön beazonosítani. Tapasztalataim szerint a longlist és a shortlist összeállítása során is érdemes a régióban működő bankok rendszereit, az iparági elemzők, mint például a Gartner vagy a Forrester jelentéseit, valamint az értékesítési adatokat is figyelembe venni.

Ha olyan core banki rendszer szállítókat is felveszünk a listára, amelyeknek nem alapvető kompetenciája az általunk keresett képességek megvalósítása, akkor sok energiát és időt lehet feleslegesen elvesztegetni a kiválasztási folyamat során. Abban az esetben, ha egy releváns szállítót nem azonosítunk időben, akkor a feladat méretéből adódóan előbb vagy utóbb, de fel fog merülni, hogy utólag kerüljön kibővítésre a meghívott szállítók listája. Ez pedig jelentős csúszást okozhat a kiválasztási folyamat során.

Olyat is tapasztaltam, amikor az egész ajánlatkérési (RFP) folyamatot meg kellett ismételni, mert nem sikerült egyetlen olyan core banki rendszer szállítót sem beválasztani a shortlistre, amelyről a kiválasztási folyamat végére a megrendelő el tudta volna képzelni, hogy valóban képes lehet az igényeik megvalósítására.

Andras Breuer

Breuer András

Banki transzformációs vezető

András több mint 15 év tapasztalattal rendelkezik a pénzügyi szektorban, mint core banki rendszer bevezetési szakértő és projektmenedzser.

Jelenleg a core banki transzformációs üzletág vezetője, illetve a kiemelt bevezetési projekteket támogatja vezető szakértőként és minőségbiztosítóként.

Négy évet töltött a K&H Bankban, ahol az e-csatornák, a front-end rendszerek, a bankkártyák, a treasury és a befektetési rendszerek elemzőinek közvetlen felettese volt.

Fő erősségei a core banki platformok, az üzleti és IT architektúra tervezés, illetve a szállítókkal folytatott kommunikáció.

A core banki rendszerek kiválasztásának kritériumai

Környezetemben több olyan eset is előfordult, amikor a leányvállalat számára a csoportközpont határozta meg számukra a bevezetendő rendszert. Ilyenkor a végső felhasználók a kiválasztási szempontokat sem feltétlenül ismerik meg.

A kiválasztást egy ilyen komplex pénzintézeti rendszer esetén nehéz úgy végrehajtani, hogy később ne érezzenek sokan csalódást a szervezetben, ne gondolják azt, hogy „inkább a másikat kellett volna választanunk”.

Bármilyen sok időt és energiát is fektetünk a számlavezető rendszer azonosításába, nem biztos, hogy létezik „legjobb” megoldás. Számos hasonló képességű core banki rendszer létezik a piacon, amelyek bevezetésével nagy hibát általában nem követhetünk el. Arra érdemes inkább nagy figyelmet fordítani, hogy a shortlistre már csak azok a megoldások kerüljenek, amelyek képesek kiszolgálni az igényeket.

Bárhogy is alakul a dolog, a szelekció (RFI/RFP) során, vagy egy már kiválasztott szállító esetében az alábbi szempontokat mindenképp javaslom megvizsgálni a végrehajtandó feladat tervezésének elősegítése érdekében.

MINDSPIRE core banki tapasztalatok és módszertan

Banki alaprendszerekre (például Flexcube, T24, Murex, CAMS és SMAC) vonatkozó ismeretek.

Kipróbált és testre szabott komplex banki transzformációs módszertani csomag.

Szabvány megoldásokat hoztunk létre a legnagyobb kihívást jelentő banki átalakítási problémákra.

A klasszikus projekt bevezetési kockázatok csökkentését segítő saját eszközöket és sablonokat használunk.

További részletek

Bizonyított leszállítási képességek

Érdemes a szállítótól, vagy egyéb forrásból, például a rendszer felhasználóitól, elemzőktől, tanácsadóktól minél több információt beszerezni a korábban végrehajtott, hasonló bevezetésekről. Itt hasonló alatt lehetőleg azonos országban vagy régióban, nagyságrendileg egyező méretű banknál, az üzleti terjedelem tekintetében a lehető legkevésbé eltérő és az elmúlt tíz évben sikeresen megvalósult referenciákat értem.

Egy CIO osztott meg velem egy történetet, ami szerintem jól szemlélteti, hogy miért is érdemes alaposan odafigyelni a részletekre a referenciák kapcsán. Jónéhány éve egy hazai pénzintézet a core banki rendszerének lecserélése mellett döntött. Találtak is egy szimpatikus szállítót, aki bemutatott egy „hasonló” implementációs projektet, amit az Arab-félsziget egyik országában hajtottak végre, gyorsan és sikeresen, az ügyfél legnagyobb megelégedésére. Megszületett a döntés, kiválasztották a szállítót és belekezdtek a számlavezető rendszer bevezetésébe.

Az implementáció vége felé közeledve azonban kiderült, hogy a hitelezés során bizonyos magyar piaci szabvány igények megvalósítása nagyon komoly nehézségekbe ütközik. Mint kiderült, az iszlám bankoknál a hitelezéshez kötődő fogalmak eltérnek az európai országokban megszokottaktól. Így a referenciaként bemutatott példa csak korlátozottan volt alkalmas arra, hogy a hazai megvalósítás kapcsán következtetéseket lehessen belőle levonni.

Azonos országban vagy régióban elérhető integrátor

Számlavezető rendszer cserét ritkán, két-három évtizedenként hajtanak végre a bankok. Ezért a pénzintézetek számára nem lenne ésszerű olyan szakemberek folyamatos alkalmazása, akik core banki rendszerek bevezetésével üzemszerűen foglalkoznak. Főleg nem olyan létszámban, mint amilyenre egyébként szükség van az ilyen projektek során.

Dobozos core banki rendszer integrátor
A megoldásszállítók konzulens csapata jellemzően inkább az adott rendszerben szükséges változtatások szakmai koordinációját látja el hatékonyan. Azonban annak a bank enterprise architektúrájába illesztésében kevésbé tapasztaltak. Ez a feladat összetett, határozott módszertant és számos gyakorlott szakértőt igényel.

Emiatt egy hozzáértő integrátor nélkül meglátásom szerint nem érdemes nekikezdeni a core banki rendszer lecserélésének, akinek a helyismerete is jelentős befolyással van a projekt sikerére.

Helyismeret alatt a konkrét bank szervezetére és architekturájára, az érintett országok szabályozására, a piac jellegzetességeire vonatkozó tudást értem elsősorban. Emellett a helyi nyelv ismerete is fontos, mert sok banki szakértő gyakran csak az anyanyelvén tud magabiztosan kommunikálni.

Ideális esetben több olyan integrátor is elérhető az országban vagy a régióban, aki ilyen szerepkörben részt vett a kiválasztott core banki rendszer bevezetésben, lehetőleg az elmúlt öt évben.

Integrációs, továbbfejlesztési képességek, üzemeltetés

Fontos, hogy a kiválasztandó core banki rendszer az iparági szabvány integrációs megoldásokat támogassa. Itt például a SOAP, REST, MQ, file esetleg Apache Kafka alapú kommunikáció sztenderdekre gondolok.

Hasonlóan lényeges kérdés, hogy miként lehet a számlavezető rendszer beépített képességeit kiterjeszteni. Mi az, amit paraméterezéssel vagy konfigurációval el lehet érni, milyen módon lehet egy új mezőt, táblát, üzleti logikát a beépítettek mellé illeszteni. Egy a való életből vett példával illusztrálva a fentieket: hiába áll rendelkezésre egy pénzintézetnek számos Java programozója, ha az alkalmazás továbbfejlesztése egy speciális BASIC nyelven lehetséges csak. Az ilyen sajátosságok, korlátok ugyanis a bevonható erőforrások körét nagyon le tudják szűkíteni.

A fentiek mellett a fejlesztési és üzemeltetési folyamatok automatizáltsági szintje is fontos tényező lehet. Érdemes manapság a rendszer telepítő anyagát valamilyen konténerben (például Docker, Kubernetes vagy OpenShift) kérni, illetve rákérdezni a számlavezető rendszer alkalmazáslogikájának, paramétereinek és konfigurációjának környezetek közötti mozgatásának beépített lehetőségeire. Hogyan lehet például a paramétereket az egyik környezetből átmozgatni egy másikba, miként lehet két környezet paramétereit, konfigurációját egymással összehasonlítani, vagy milyen módon lehet a paramétereket automatizáltan kinyerni a core banki rendszerből az üzleti felhasználók számára is értelmezhető módon. Milyen a számlavezető rendszer életciklus-menedzsment támogatása, vannak-e szabványos devops megoldások, lehetséges-e automata környezet létrehozása és kiadáskezelés?

Hogy miért fontos mindez? Egy tipikus számlavezető rendszer lecserélését célzó projekten legalább hét párhuzamos környezetet kell folyamatosan karban tartani. Azonban nem ritka az sem, amikor húsznál is többet kell párhuzamosan fenntartani különböző célokra. A kód és paraméter leágazások (branching), illetve a szinkronizáció rendkívül bonyolult feladat, amit nem automatizált megoldás esetén ráadásul könnyű elhibázni.

Szilárd meggyőződésem, hogy a különböző core banki rendszerek szinkronizálását nem szabad manuálisan, egy megfelelő támogató eszköz nélkül végezni. Ezért a MINDSPIRE Consulting core banki rendszer szakértői egy saját fejlesztésű megoldást készítettek, MINDSPIRE Oracle FLEXCUBE Parameter TRANSPORT Tool néven.

A TRANSPORT Tool az elmúlt években számos jelentős méretű és komplex core banki rendszer csere projekten használtuk a régióban. Emellett tanácsadóink és ügyfeleink munkatársai az éles üzemi paraméter változások támogatására is folyamatosan használják az eszközt.

Ismerje meg a MINDSPIRE Oracle FLEXCUBE Parameter TRANSPORT Tool megoldás képességeit!

A szállító korábbi és tervezett fejlesztései

Érdemes megvizsgálni a core banki rendszer szállítójának közelmúltbeli kutatás-fejlesztési beruházásait, illetve azok kézzelfogható eredményeit. Szintén javasolt áttekinteni a számlavezető megoldással kapcsolatos fejlesztési terveket és irányokat.
Ilyen core banki rendszerekre vonatkozó analíziseket az iparági elemzők, mint például a Gartner és a Forrester is készítenek.

Alapvetően azért fontos a korábbi és tervezett fejlesztések megismerése, mert a jövőben megjelenhetnek olyan szabályozói vagy technológiai kihívások, amelyeket csak a számlavezető rendszer komoly átalakításával lehet megválaszolni. Bizonyos, aktív és tervezett fejlesztéseket végző szállítók esetében valószínűsíthető, hogy egy verziófrissítés, upgrade után kisebb módosításokkal és testreszabásokkal meg lehet felelni majd az új elvárásoknak. Azonban, ha egy core banki rendszer naprakészen tartásához a szállító már nem allokál elegendő erőforrást, akkor az a megoldás technológiailag és funkcionalitását tekintve is le fog maradni a piacon. Az ilyen számlavezető megoldások karbantartása és az újabb és újabb változásoknak, kihívásoknak való megfeleltetése jóval komolyabb feladatot jelent majd a bank számára.

Mindez azért különösen fontos, mert a pénzintézetek a core banki rendszerüket ritkán és nehezen cserélik le, ezért 20 évre előre tekintve kell megpróbálni a megfelelő rendszert kiválasztani.

A core banki rendszerek tényleges teljes költségei

Korábban részt vettem olyan banki számlavezető rendszer kiválasztási projektben, ahol kizárólag a megoldások azonnali licencköltségeit hasonlították össze. De dolgoztam olyan feladaton is, ahol tizenöt éves TCO-t (Total Cost of Ownership) számoltak, a licenc ára mellett a támogatási díjakat, bevezetési költségeket is figyelembe véve.

Dobozos core banki rendszerek teljes költsége
Azt javaslom, hogy a költségek tekintetében a lehető legteljesebb körűen igyekezzünk feltárni a core banki rendszer bevezetéshez várhatóan kapcsolódó tételeket, annak érdekében, hogy a későbbiekben csökkentsük a meglepetéseket. Olyan elemekre is érdemes itt gondolni, mint annak a számítógépparknak a költsége, amit a projekthez fogunk használni. Ebbe beletartozik a hardverköltség, az operációs rendszer, a tervezett összes fejlesztői és tesztrendszer, az alkalmazás és adatbázis szerverek. Illetve minden egyéb licencelendő komponens, ami a rendszer működéséhez szükséges akár a szállító, akár a bank elvárásai miatt (például ESB), valamint mindezek támogatási díjai is. Mivel maga a pénzintézeti számlavezető rendszer bevezetése is éveket vesz igénybe, a teljes költség (TCO) számításnál én legalább 15 éves időtávot javaslok alkalmazni.

Záró gondolatok

A banki számlavezető rendszerek a pénzintézetek legmélyebben integrált rendszerei, komplex belső logikával. Ezen megoldások cseréje lassú, bonyolult és drága, emiatt a feladatok előkészítésének különös jelentősége van.

Egyrészt fontos világosan látni a feladattal kapcsolatos hosszútávú célokat és elvárásokat.

Másrészt a célrendszer kiválasztása kapcsán komoly tanulságok halmozódtak fel az iparágban az elmúlt évtizedekben, amiket érdemes figyelembe venni egy ilyen feladat kapcsán.

A MINDSPIRE Consulting szakértői mind a célok azonosításában, mind a rendszerek kiválasztási szempontjaiban komoly tapasztalattal rendelkeznek. Erre a speciális tudásra alapozva vállaljuk a core banki rendszerek cseréjéhez kapcsolódó szerteágazó feladatok végrehajtását és támogatását.

Ahogy a következő generációs core banki rendszerekről írt cikkben is említettem, az elmúlt évtizedben komoly módszertani tapasztalataink halmozódtak fel, ezért ilyen téren is szívesen veszünk részt hasonló projektekben.

Amennyiben a core banki rendszer cseréjével kapcsolatban szeretné a formálódó gondolatokat, elképzeléseket és kihívásokat összevetni az iparági tapasztalatokkal egy kötetlen eszmecsere keretében, kérjük lépjen kapcsolatba szakértőinkkel.

Ismerje meg a MINDSPIRE kapcsolódó szolgáltatásait:

 

Banking transzformációs
szolgáltatások

Banki transzformációs szolgáltatások ikon 2022

MINDSPIRE Transport
eszköz

Dobozos core banki rendszerek kiválasztásának főbb kérdései
Project management contact form

Kérdése vagy megjegyzése van a bejegyzéssel kapcsolatban?

Küldje el üzenetét és munkatársaink felveszik Önnel a kapcsolatot!

Banki transzformációs referenciák ikon

Legújabb banki transzformációs referenciáink

Többet szeretne tudni a Banki transzformációs szolgáltatásainkról?

További információkért kattintson ide:

Share This